Sie 19,2020

Bezpieczne plażowanie, czyli jak zabezpieczać skórę kremami z filtrem

Co prawda zaczęła się już druga połowa sierpnia i bliżej do kompletowania szkolnej wyprawki niż do plażowania, ale myślę, że ten artykuł przyda się jeśli nie w tym, to w następnym roku.  😊

Wakacje to czas wyjazdów. Niezależnie od tego, gdzie jesteśmy – nad morzem, czy też w górach – liczymy na dobrą pogodę: na SŁOŃCE! Słońce jest nam niezaprzeczalnie potrzebne do prawidłowego funkcjonowania i dobrego samopoczucia. Jest niezbędne, aby nasz organizm wytworzył witaminę D. Dzięki niej czujemy się lepiej, mamy mniejsze ryzyko stanów depresyjnych. Wpływa ona również na wzmocnienie kości i układu odpornościowego. Z drugiej strony nie od dziś wiadomo, że nadmierna ekspozycja na promieniowanie UV zwiększa ryzyko nowotworów skóry.  Na całe szczęście od kilku lat opalenizna nie jest już tak modna jak kiedyś i coraz więcej ludzi jest świadoma szkodliwych efektów nadmiernej ekspozycji na słońce.

Jak powstaje opalenizna?

Opalenizna świadczy o uszkodzeniu skóry. Melanocyty, czyli komórki pigmentowe znajdujące się w skórze, pod wpływem promieniowania słonecznego uwalniają barwnik – melaninę, która ma za zadanie pochłaniać promieniowanie UV. Nadaje ona skórze brązowy kolor.

Kremy z filtrem jak stosować i który wybrać?

W drogeriach znajdziemy mnóstwo kremów do opalania. Niezależnie od marki każdy krem ma SPF (sun protection factor) – wskaźnik ochrony przed promieniowaniem słonecznym.  Możemy kupić filtry SPF o wartości od 2 do 50. SPF 10 oznacza, że u osoby stosującej kosmetyk z filtrem do oparzenia dojdzie po 10-krotnie dłuższym czasie niż bez zastosowania filtra.

Kremu z filtrem nie używamy do ochrony PRZED opalaniem, ale jako ochronę DO opalania. Fakt, że użyliśmy kremu nie powoduje, że możemy to robić tak długo jak nam się podoba.

Kremu używamy przed rozpoczęciem opalania, a nie dopiero wtedy, kiedy dojdzie do oparzenia lub zaczerwienienia skóry!

Wysokość filtra używanego przez dorosłych zależy od karnacji:

o   jasna i bardzo jasna cera, rude włosy – faktor 50

o   jasna cera, włosy jasny blond – faktor 30-40

o   jasna cera, włosy ciemny blond – faktor 25-35

o   jasna cera, włosy szatynowe – faktor 20-30

o   ciemna cera, włosy szatynowe – faktor 15-25

o   bardzo ciemna cera, włosy ciemnobrązowe i czarne – faktor 10-20

Przed promieniowaniem szczególnie powinniśmy chronić dzieci, nie dopuszczać do ich nadmiernej ekspozycji na słońce i smarować je kremem o SPF 50. Kremy z filtrem mają liczne korzyści: zapobiegają nowotworom skóry, chronią przed poparzeniami i rumieniem, zapobiegają reakcjom alergicznym na słońce, zmniejszają ryzyko przebarwień, zaskórników i powstawaniu zmarszczek.  O właściwe zabezpieczenie skóry powinniśmy dbać już od pierwszych miesięcy życia dziecka, ponieważ konsekwencje niesmarowania będą widoczne dopiero po upływie kilku, kilkunastu lat. Wtedy będzie już za późno na ich cofnięcie.

Szczególnie chronione powinny być noworodki. Powinniśmy unikać wystawiania ich na nadmierne promieniowanie słoneczne. Najlepszą porą na spacery są godziny poranne (do 10-11) oraz popołudniowe (po 15-16). Podczas zwykłego spaceru, jeśli wózek jest wyposażony w budkę z filtrem SPF 50, nie trzeba stosować kremu z filtrem. Jeśli jednak jedziemy z maluszkiem na wakacje powinniśmy stosować krem z filtrem mineralnym o SPF 50+.

Kremy z filtrem – nie tylko do opalania

Warto także stosować je na co dzień. Badania dowiodły, że osoby, które stosowały kremy z filtrem miały wyraźnie gładszą i bardziej sprężystą skórę. Kremy zmniejszają też ryzyko powstawania zmarszczek i przebarwień na skórze.

Krem z filtrem chemicznym, mineralnym czy może mieszanym?

Na rynku znajdziemy 3 rodzaje filtrów: chemiczne, mineralne i mieszane (czyli hybrydy dwóch poprzednich).

Filtry chemiczne (organiczne) wnikają w powierzchowne warstwy naskórka i absorbują promieniowanie UV, uwalniając je w postaci nieszkodliwego ciepła. Mechanizm działania filtrów mineralnych jest podobny – w 95% absorbują promienie UV i zamieniają je na ciepło, a w 5% tworzą tarczę ochronną na skórze, która odbija/ rozprasza promienie słoneczne (wcześniej sądzono, że jest to ich główny sposób działania). Filtry mieszane to połączenie obu z powyższych w jednym produkcie.

Filtry chemiczne stosujemy raczej u dzieci powyżej 1 r.ż oraz z generalnie zdrową skórą. Mogą one wybielać ubrania. Filtry mineralne możemy używać niemowląt oraz dzieci z bardzo delikatną i wrażliwą skórą oraz chorobami skóry takimi jak: AZS, łuszczyca, twardzina.
U noworodków powinniśmy zwrócić też uwagę na tzw.: przenikalność filtru – czyli zdolność filtru do przenikania przez skórę do organizmu. Jest to temat kontrowersyjny i złożony, nie ma badań, które dowodziłyby szkodliwości tych filtrów u dorosłych i starszych dzieci. Niemowlęta mają cieńszą i bardziej wrażliwą skórę, dlatego filtr powinien być dla nich specjalnie dobrany. Filtrów przenikających nie zaleca się również dzieciom z bardzo delikatną skórą, kobietom w ciąży oraz mamom karmiącym piersią.

Jak stosować kremy z filtrem?

* Krem nakładamy na całe ciało już ok. 30 min przed ekspozycją na słońce. Nie zapominajmy o nosie, uszach, dłoniach i stopach. Dzięki wcześniejszemu nałożeniu krem wniknie w głąb skóry.

* Kolejne warstwy nakładamy co około 2 h, chyba, że wchodzimy do wody. W takim wypadku krem stosujemy po każdym wyjściu z kąpieli lub używamy kremu, który jest wodoodporny.

* Unikamy opalania między godziną 11 a 15. Najlepiej robić to między 7 a 10 rano.

* Robimy przerwę po każdej dwugodzinnej sesji opalania.

* Nie stosujemy kremu sprzed roku znalezionego gdzieś na dnie szafki. Kremy zachowują swoją ważność przez 6-12 miesięcy i po tym czasie trzeba zaopatrzyć się w nowy.

 

W skrócie:

* Podstawowa zasada bezpiecznego opalania to umiarkowane eksponowanie ciała na promienie słoneczne.

* Dzieci chronimy przed słońcem filtrami o SPF 50.

* Smarujemy się około 30 minut przed ekspozycją, kolejne warstwy nakładamy co, mniej więcej, 2 godziny.

* Kremów używamy nie tylko na plaży, ale również w czasie wycieczek rowerowych, zwiedzania odkrytych terenów w mieście lub podczas innych aktywności na świeżym powietrzu.  Pamiętajmy o ochronie przed słońcem: czapka, okulary i filtr przeciwsłoneczny.

 

AUTOR: Alicja Jodczyk

 

Źródła:

Bezpieczne opalanie czy to możliwe?

https://www.mp.pl/pacjent/dermatologia/lista/61565,czy-opalanie-sie-jest-zdrowe

https://www.mp.pl/pacjent/dermatologia/aktualnosci/167194,nie-ma-zdrowego-opalania

https://pl.wikipedia.org/wiki/Wska%C5%BAnik_ochrony_przeciws%C5%82onecznej

https://matkaptekarka.pl/