Harmonogram wydarzeń

Harmonogram wydarzeń

Marzec 2021

Spotkanie klas szóstych z koordynatorami projektu. Taaak! Oto nadszedł ten moment – wkrótce Was poznamy 🙂 Ja, Iza (koordynator zdalny) i Emilka (koordynator stacjonarny) przedstawimy Wam grafik projektu. Wytłumaczymy wszystkie szczegóły, odpowiemy na pytania. Każdy z Was wybierze sobie rolę w projekcie… Będzie to lider, prawa ręka lidera, TikTok master, rzecznik prasowy, fotograf, reżyser etiudy filmowej, scenarzysta etiudy filmowej itp. Kochani Młodzi, dzięki takiej dawce odpowiedzialności poczujecie ciężar, ale też radość z wykonywanych zadań! Obiecujemy Wam, że każdy znajdzie coś dla siebie 🙂 Chcemy, abyście czerpali pełnymi garściami z możliwości uczestniczenia w naszym przedsięwzięciu. To właśnie Wy będziecie głównymi katalizatorami wszystkich akcji!

UPDATE 🙂 Spotkania odbyły się pomiędzy 5 a 18 marca. W naszych naradach udział wzięło 82 uczniów klas szóstych ze szkół w: Przesmykach, Paprotni, Hołubli, Krześlinie, Suchożebrach i Pruszynie. Każde spotkanie trwało 40 minut. Założyliśmy grupy na Messengerze, aby pozostać w kontakcie. Nasza dzielna Młodzież obrała sobie zadania – każdy z uczniów już wie nad jaką rolą będzie się skupiał, aż do końca projektu 🙂

Marzec - Maj 2021

Na horyzoncie właśnie pojawił się Pan Jan Piosik i jego zespół z Fundacji „Projekty Edukacyjne”. To oni poprowadzą sześć sześciogodzinnych warsztatów dla uczniów oraz ośmiogodzinne szkolenie dla dwunastu pedagogów. Uczestnicy będą zgłębiać tajniki debaty oksfordzkiej. Po przeszkoleniu będą mogli przeprowadzić debatę w klasie i rozstrzygnąć problem wywozu śmieci do lasu. Czy warto to robić? Jakie są za i przeciw? Spór będzie ważki, więc oczekujemy wnikliwych argumentów i ciekawych rozstrzygnięć.

 

UPDATE Szkolenia odbyły się pomiędzy 9 a 27 kwietnia. W warsztatach udział wzięło 84 uczniów i 12 nauczycieli. Spotkania dla dzieci trwały 8 godzin lekcyjnych, dla pedagogów – 6. Młodzież dowiedziała się, czym jest debata oksfordzka, jakie są jej cechy i z czego się składa. Następnie nasi Młodzi sami wzięli udział w swojej pierwszej debacie, podczas której strony propozycji dyskutowały ze stronami opozycji. Pedagodzy również uczestniczyli w ich debiutanckiej dyspucie w stylu oksfordzkim. Ich wnioski były bardzo wnikliwe, ale też nierzadko zabawne. Po zakończonych zajęciach nauczyciele wzięli udział w ankiecie ewaluacyjnej. Szkolenia poprowadził Pan Jan Piosik oraz Pan Krzysztof Buła. Nad sprawami technicznymi czuwała Pani Julia Walczyńska.

 

Kwiecień - Czerwiec 2021

Dzień Ziemi zbliża się wielkimi krokami. Uczcimy go przeprowadzając sześć akcji sprzątania lasów. Nasza Młodzież wraz z rodzicami, nauczycielami, przedstawicielami urzędów gmin i Nadleśnictwa Siedlce wybierze się do okolicznego lasu, aby uprzątnąć go. Do dyspozycji wszystkie klasy otrzymają worki kompostowalne i rękawiczki biodegradowalne.  Akcje poprowadzi Grupa EkoLogiczna z Siedlec. Będą one pretekstem do rozmowy o środowisku lokalnym.

UPDATE 🙂 Akcje sprzątania lasów przekładamy na wrzesień ze względu na obostrzenia pandemiczne. Nie wyobrażamy sobie przeprowadzenia jej w „wirtualu”. Widzimy się w przyszłym roku szkolnym!

UPDATE 🙂 W dniach 17 – 28 września br. udało się nam zrealizować kolejny etap projektu. Wraz z młodzieżą szkół podstawowych z Paprotni, Hołubli, Pruszyna, Krześlina, Przesmyk i Suchożebrów udaliśmy się do pobliskich lasów, aby oczyścić je ze śmieci. Często bywało tak, że dochodząc do wyznaczonego lasu, mieliśmy już prawie pełne worki śmieci, gdyż zbieraliśmy je także z przydrożnych rowów. Śmieci w lasach jest co niemiara. Zaskoczyło nas to i przeraziło. W sumie zebraliśmy kilka ton śmieci, po kilkanaście dużych worków w każdej z miejscowości. To dosyć smutna wiadomość, gdyż każda z akcji trwała tylko 2 godziny… . To wskazuje na pilną potrzebę edukacji społeczeństwa oraz pokazywanie właściwych wzorców zachowań. Właśnie dlatego do udziału w akcji zostali zaproszeni przedstawiciele samorządów, Siedleckiej Grupy EkoLogicznej, Nadleśnictwa Siedlce czy Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W akcji w Paprotni czynny udział brał także miejscowy ksiądz proboszcz, za co serdeczne dzięki! Nasze działania wspierał także niezawodny dr Ireneusz Kaługa z Siedleckiej Grupy EkoLogicznej, przekazując młodzieży cenną wiedzę z zakresu ekologii, czy ornitologii. Specjalne podziękowania składamy na ręce Zakładu Utylizacji Odpadów w Siedlcach za nieodpłatne odebranie zebranych odpadów, a także za wyposażenie nas w mocne worki, w które zebraliśmy śmieci. Dziękujemy za udział także przedstawicielom Nadleśnictwa Siedlce i dyrektorom szkół biorących udział w akcji i oczywiście samej młodzieży oraz ich opiekunom. Mamy nadzieję, że ta zabawa ekologiczna przyczyni się do poprawy stanu naszych lasów, oraz, że szkoły będą podejmować kolejne akcje ich sprzątania. Lecz najważniejsze jest, aby nie wyrzucać śmieci do lasów i kształtować świadomość ekologiczną lokalnej społeczności. Bez tego, każda akcja sprzątania lasów, nawet ta największa, może okazać się kroplą w morzu potrzeb.

Czerwiec - Wrzesień 2021

A teraz coś specjalnego 🙂 Bohaterowie naszego projektu poprowadzą zajęcia edukacyjne dla… przedszkolaków i uczniów zerówek!!! Tak, to będzie totalna petarda! Każda grupa przedszkolna otrzyma zestaw materiałów plastycznych, aby móc stworzyć piękne prace, na których odnajdziemy czyste lasy i łąki… Nasza Młodzież przekaże dzieciakom najważniejsze informacje o tym, dlaczego warto dbać o środowisko, a śmieci lepiej wyrzucać do koszy. Porozmawiamy również o recyklingu i tajemniczym słowie o nazwie upcykling. Nie sądzicie, że takie zajęcia przyniosą same korzyści i wzmocnią więź pomiędzy naszymi kochanymi Maluchami, a ich starszymi kolegami ze szkoły?

UPDATE 🙂 Zajęcia z przedszkolakami odbyły się w czerwcu i wrześniu 2021. Nasza Młodzież uczyła małych podopiecznych, dlaczego warto utrzymywać środowisko w czystości. Aby łatwiej było maluszkom zrozumieć stawiane im arcyważne tezy, Fundacja ufundowała przedszkolom materiały plastyczne o wartości 2400 zł. Wysłuchując zaleceń Pań Przedszkolanek zakupiliśmy bristole, farby, nożyczki, kredki, kleje na gorąco, bawełniane torby, farby do tkanin, ceramiczne doniczki i wiele, wiele więcej. Maluchy tworzyły piękne dzieła wysławiające nasze lasy i łąki. A Młodzież pięknie asystowała. Współpraca była bardzo owocna, co świadczy o tym, że warto angażować Młodych i Młodszych we wspólne przedsięwzięcia na rzecz ekologii.

Wrzesień 2021 – Styczeń 2022

A oto nasze „koniki”:

Warsztaty z kompetencji miękkich dla Młodzieży.

UPDATE 🙂 Dnia 21 października 2021 roku rozpoczęliśmy nietuzinkowe warsztaty z kompetencji miękkich. Do szkół zawitała Pani Małgosia Gizak – trenerka, coach, autorka książek edukacyjnych dla dzieci, założycielka Centrum Coachingu Rodzinnego „OHANA”, która od lat organizuje szkolenia oraz spotkania doradcze.

Na pierwszy ogień poszła Szkoła Podstawowa w Suchożebrach. Podczas pięciogodzinnych warsztatów uczniowie mieli okazję:

poćwiczyć asertywność,

rozwinąć kreatywność,

sprawdzić, jak funkcjonują w grupie,

nauczyć się właściwej komunikacji,

przyjrzeć się czynnikom stresogennym,

poznać różne sposoby radzenia sobie ze stresem,

nauczyć się asertywności,

dowiedzieć się jak w konstruktywny sposób rozwiązywać konflikty, delegować zadania, a także motywować innych do pracy.

A wszystko to dzięki praktycznym ćwiczeniom, które przygotowała dla uczestników prowadząca warsztaty. W trakcie ich realizacji okazało się, że z pozoru łatwe zadania, mogą być nie lada wyzwanie.

Pierwszym ćwiczeniem, z którym zmierzyli się uczniowie były „Karty kompetencji”. Na części kart wypisane były nazwy kompetencji miękkich. Na innych dokładne objaśnienia, co dana kompetencja znaczy. Zadanie uczniów polegało na połączeniu kart w odpowiednie pary. I jak to zwykle bywa, znamy konkretne słowa, słyszeliśmy je nie raz, ale nie zawsze potrafimy wyjaśnić, co one oznaczają. Podobnie było w przypadku „Kart kompetencji”. Część z nich uczestniczy od razu dopasowali prawidło. Inne po weryfikacji również udało się połączyć w odpowiednie zestawy. Z niektórymi uczniowie zetknęli się po raz pierwszy, ale po wyjaśnieniach pani Małgosi wszystko stało się jasne i zrozumiałe. Kompletowaniu par towarzyszyła ożywiona dyskusja, z której niezbicie wynikało, że rozwój kompetencji miękkich, ma bardzo duży wpływ na nasze życie. Uczniowie zdali sobie sprawę z faktu, że posiadając w/w umiejętności mogą efektywniej funkcjonować w różnych warunkach, a tym samym szybciej rozwijać się i odnosić większe sukcesy niż ich konkurenci.

Kolejne zadanie wyglądało na banalnie proste. Bo czy jest coś trudnego w uformowaniu ze sznurka kwadratu, ułożeniu go na podłodze i umieszczeniu w środku czerwonej kartki? Wydawałoby się, że nie…, a jednak…

Przed takim właśnie zadaniem stanęły czteroosobowe zespoły. Uczestnicy byli bardzo zaskoczeni, gdy okazało się, że podczas tego ćwiczenia wszyscy członkowie drużyny będą mieli zasłonięte oczy. Nie mając do dyspozycji zmysłu wzroku uczniowie musieli poradzić sobie w inny sposób.  W tym przypadku umiejętność komunikacji, współpracy w grupie oraz kreatywność bardzo ułatwiały realizację zadanie. Większości grup udało się wykonać ćwiczenie  poprawnie. Przy okazji rozwijania kompetencji miękkich był też mały sprawdzian matematyczny. Co niektórzy musieli przypomnieć sobie, że to każdy kwadrat jest prostokątem, a nie każdy prostokąt jest kwadratem😊

 

Następne ćwiczenie wywołało ożywioną dyskusję i uśmiech na wielu twarzach. No właśnie… Czy zastanawialiście się kiedyś co to dla was oznacza np. „zaraz wracam”, „zrobię to za chwilę”, „wysokie zarobki”, „częste zmiany pracy” albo „trochę się spóźnię”. Zadaniem uczestników było precyzyjne określenie, jak rozumieją wskazane określenia. Okazało się, że ile osób, tyle odpowiedzi. Dla jednych „zrobię to za chwilę” oznaczało – za 15 minut, dla innych – za godzinę, a co niektórzy potrzebowali aż całego dnia, aby wykonać to, co obiecali. Dzięki temu ćwiczeniu uczniowie dokonali zaskakującego odkrycia. W końcu zrozumieli, dlaczego mama (dla której „zaraz wracam” oznacza – za 10 minut) była bardzo niezadowolona, gdy wracali od kolegi po godzinie. Wszyscy zgodnie stwierdzili, że stosowanie precyzyjnych określeń to podstawa dobrej komunikacji. Dzięki temu można uniknąć wielu nieporozumień.

 

W kolejnym zadaniu uczestnicy musieli wykazać się nie lada kreatywnością. Obiektem ich zainteresowania był widelec. Uczniowie pracując w zespołach zastanawiali się, w jaki sposób można byłoby wykorzystać ten niepozorny przedmiot. Wszyscy wiemy, że zazwyczaj używamy go do przenoszenia jedzenia z talerza do ust, lub z jednego talerza na drugi. Ale czy można go wykorzystać sytuacjach zupełnie z jedzeniem nie związanych?  Uczestnicy warsztatów udowodnili, że tak. Najbardziej zaskakujące było użycie widelca do poprawy wizerunku. Dziewczęta zaproponowały by wykorzystać go do czesania lub zakręcenia włosów, a także do zrobienia makijażu. Okazuje się, że można nim zrobić kreski, piegi, a nawet nadać odpowiedni kształt naszym brwiom. Chłopcy podeszli do sprawy bardziej praktycznie. Dla nich widelec to przede wszystkim broń, której można użyć odpierając atak. Może również przydać się jako narzędzie małego majsterkowicza zastępując śrubokręt lub obcęgi do wyciągania gwoździ. Bardziej artystyczne dusze zaproponowały zrobienie z widelca rzeźby, świecznika lub wykorzystanie go podczas malowania obrazu. Byli też tacy, którzy uważali, że możliwe jest uruchomienie nim traktora. A czy wy zastanawialiście się jak można wykorzystać widelec?

Trudną sztukę asertywności łatwiej opanować teoretycznie niż praktycznie. Umiejętność odmawiania, wyrażania swoich myśli, uczuć i poglądów z zachowaniem zarówno swoich granic jak i pozostałych osób, zaakceptowanie, że każdy ma prawo być sobą i podejmować własne decyzje wbrew pozorom nie jest łatwą sztuką. Uczestnicy warsztatów mogli się o tym przekonać wykonując kolejne zadania przygotowane przez panią Małgosię. Na początku grupy skupiły się na rozpoznawaniu zachowań agresywnych, asertywnych i uległych. W większości udało się odróżnić jedne od drugich, chociaż czasami trudno było zdecydować czy to jeszcze asertywność, czy już egoizm. Następnie uczniowie mogli na własnej skórze doświadczyć asertywnych zachowań. Ogrywali różnego rodzaju scenki, w których mieli wykazać się posiadaniem tej kompetencji. I znów zadanie z pozoru proste, wcale takim nie było. Jednym łatwiej, drugim z oporem udało się przyjmować pochwały, krytykę, czy prosić o pomoc. Jednak wszyscy zgodnie orzekli, że najtrudniej było odmówić koledze, a jeszcze bardziej przyjacielowi lub członkowi rodziny.

Wśród zadań związanych z rozwojem kompetencji miękkich nie zabrakło ćwiczeń związanych ze stresem. Najpierw uczniowie podzieleni na dwie grupy zastanawiali się:

Co powoduje, że się stresujemy?

W jaki sposób objawia się stres?

Następnie wszyscy obejrzeli krótką prezentację, dzięki której mogli zweryfikować i uzupełnić swoją wiedzę. Kolejnym etapem walki ze stresem było poszukiwanie odpowiednich działań, które pozwolą na zmniejszenie lub zniwelowanie napięcia. Spośród wielu propozycji młodzieży najbardziej przypadły do gustu:

ćwiczenia fizyczne,

słuchanie muzyki,

rozmowa z przyjacielem,

zajęcie się swoim hobby.

Podsumowując zajęcia uczestnicy stwierdzili, że posiadanie i rozwój kompetencji miękkich jest bardzo potrzebny. Przydaje się już w szkole, gdzie funkcjonujemy w grupie jaką jest klasa, paczka kolegów, czy cała społeczność szkolna. To, dzięki nim lepiej  radzimy sobie w kontaktach z innymi i osiągamy sukcesy.

 

Kolejne szkolenia z rozwoju kompetencji miękkich odbyły się (i miały podobny program) w:

Przesmykach – 26 października 2021r.

Pruszynie – 27 i 28 października 2021r.

Paprotni – 29 października i 3 listopada 2021r.

Krześlinie – 2 listopada 2021 r.

Hołubli – 4 i 5 listopada 2021r.

 

Warsztaty „Jak przeprowadzić skuteczną kampanię społeczną?” dla Młodzieży.

UPDATE 🙂 17, 18, 19, 24, 25 i 26 maja odbyły się fantastyczne warsztaty pt. „Czym jest kampania społeczna i jak sprawdzić jej skuteczność?”. Szkolenia poprowadziła cudowna Roksana Korczyk z agencji marketingowej weloveit.pl. Każde z nich trwało 2 godziny lekcyjne oraz składało się z części teoretycznej i części praktycznej. Skąd pomysł na takie warsztaty? Jak wiadomo, nasi dzielni uczestnicy projektu „Młodzieżowa akcja na rzecz środowiska” będą tworzyli krótkie etiudy filmowe, które mają zmotywować społeczność lokalną do zaprzestania wyrzucania śmieci do lasu. Właśnie te filmiki staną się swoistymi kampaniami społecznymi, nawołującymi do zmiany postaw i podejścia do kwestii środowiskowych. O czym była mowa na szkoleniach? Otóż, Pani Roksana opowiedziała Młodzieży, czym jest kampania oraz podała jej przykłady. Zwróciła uwagę na to, że istnieją kampanie lokalne i globalne. Wskazała, że warto zacząć zmieniać świat, działając na korzyść najbliższej okolicy. Zainspirowała naszych nastolatków słowami, że mają moc wpływania na losy Matki Ziemi. Następnie przedstawiła narzędzia wykorzystywane w kampaniach, z podziałem na te występujące online oraz offline. Po krótkiej, acz treściwej, teorii, grupy przeszły do tworzenia własnych plakatów z hasłami nawołującymi do ochrony natury. Uczniowie popisali się wyobraźnią i kreatywnością. W Galerii możecie obejrzeć ich fantastyczne pomysły oraz małe dzieła sztuki. Wielkie dzięki, Pani Roksanko, za moc inspiracji! Pozdrawiamy cały zespół weloveit.pl!

Warsztaty teledyskowe „Jak kręcić dobre filmiki telefonem komórkowym?” dla Młodzieży.

UPDATE 🙂 W grudniu 2021 roku Pan Piotr Księżopolski z Tygodnika Siedleckiego przeprowadził warsztaty filmowo – teledyskowe.

Ich celem było przedstawienie etapów powstawania filmu, ćwiczeń z użyciem kamery oraz praktycznego nakręcenia filmu w plenerze, a później pokazanie całego procesu montażu. Efektem pracy naszych filmowców jest 6 kampanii społecznych motywujących społeczność lokalną do zaprzestania wyrzucania odpadków w lasach i na przydrożnych łąkach. Filmy prezentowane są na stronach internetowych urzędów gmin, a także w witrynie Fundacji Śmiałka.

 

Pierwszym etapem była prezentacja, w której Pan Piotr omówił historię całej kinematografii od początku, aż do czasów obecnych. Obecnie możliwości techniczne są tak ogromne, że każdy może być operatorem i twórcą filmowym. Okazało się również, że nasza Młodzież jest młodsza, niż obecnie najpopularniejszy serwis filmowy –  YouTube :).

Część teoretyczna na warsztaty z dziećmi składała się z 20 slajdów i zaprezentowano w niej m.in rodzaje kadrów używanych w filmie, perspektywę, z której może być kręcony film oraz podstawowe parametry samego obrazu, proporcje (film kinowy i telewizyjny to obraz poziomy, zaś obecny rynek smartfonów doprowadził do tego, iż obecnie wśród młodzieży najczęściej wykorzystywany jest obraz pionowy (TikTok) i kwadratowy (np. Instagram – kompromis, bo jest to swego rodzaju łącznik filmów poziomych i pionowych).

Stworzenie dzieła, jakim jest ekologiczna kampania społeczna nie jest sprawą najprostszą, ponieważ zajmują się tym wyspecjalizowane agencje reklamowe, ale same dzieci miały ciekawe pomysły, a opiekun projektu i prowadzący szkolenie okazali się ogromnym wsparciem technicznym.

Etapem praktycznym zajęć była praca z kamerą w sali. Pan Piotr pokazał, jak działa automatyka pomiaru światła i jej błędy (zdjęcia pod światło i w ciemnościach), praca z elektronicznym stabilizatorem kamery (gimbalem), zasady ruchu kamery.

Najbardziej praktyczną częścią było same filmowanie zaplanowanych wcześniej ujęć, które jak na prawdziwym planie filmowym nasi operatorzy musieli powtarzać (duble), bo nie wszystko wyszło za pierwszym razem, tak jak planowali.

W montażu Młodzież dowiedziała się, jak ważna jest muzyka, wykorzystano trochę trików i efektów filmowych (np. nie czekano na dzwonek szkolny, tylko wykorzystaliśmy nagrany wcześniej dźwięk).

Warsztaty teledyskowe to doskonałe zakończenie cyklu warsztatów w projekcie. Nasza wisienka na torcie.

 

Prawdziwe sztosy w naszym projekcie! Młodzież zdobędzie kompetencje, które pozwolą im się lepiej odnaleźć na rynku pracy w przyszłości… Umiejętność panowania nad stresem, czy wystąpień publicznych okażą się potrzebne również w życiu. Wiedza na temat skutecznej kampanii społecznej/reklamy/przekazu to zastrzyk interesujących informacji, które być może zainspirują naszą Młodzież do zgłębienia tematu… Wisienką na torcie i naszym asem w rękawie będą warsztaty teledyskowe. W czasach TikToka i Instagrama totalny must dla młodego pokolenia. Nauczymy się, jak tworzyć przyciągający uwagę, ale wartościowy content 😀

Zostańcie z nami!

Informacje w tej zakładce będą na bieżąco aktualizowane.