Czas na sport alias nauka równowagi i koncentracji poprzez ćwiczenia gimnastyczne

  • 2018-05-30
  • 09:40
Czas na sport alias nauka równowagi i koncentracji poprzez ćwiczenia gimnastyczne

31 maja 2018 r. Madzia Dąbrowska (nasza szkolna Ewa Chodakowska 🙂 ) poprowadziła zajęcia dla dzieci inspirowane pilatesem. Nasi podopieczni dowiedzieli się, że równowaga – zarówno fizyczna, jak i psychiczna – jest niezbędna w codziennym funkcjonowaniu. Bez niej nie tylko nie można chodzić, jeździć na rowerze czy grać w piłkę, lecz także zmaganie się z problemami stawianymi przez życie wydaje się trudne. Równowaga ciała wpływa zarówno na spokój psychiczny, jak i na rozwój intelektualny dziecka w procesie kształcenia – ruchy naprzemienne rąk i nóg, kolan i łokci, dłoni i stóp ułatwiają przepływ neuronalny pomiędzy półkulami mózgu oraz zwiększają koncentrację. Ta z kolei z roku na rok przysparza uczniom (a w efekcie tego i nauczycielom) coraz większych trudności. Dzieci – rozwijające się współcześnie wśród fal radiowych, telewizyjnych i internetowych, dorastające w świecie internetu, gier komputerowych i zabawek multimedialnych – miewają problemy ze skupieniem się nad lekturą, nad pytaniem stawianym przez nauczyciela, nad prostym zadaniem logicznym. Umiejętność koncentrowania staje się więc coraz większym wyzwaniem i często celem niełatwym do osiągnięcia – zarówno przez najmłodszych, jak i tych starszych.
Program nauczania stara się nadążać nad rozwojem technologicznym, zwiększając wymagania programowe wobec dzieci, co wywołuje frustracje i histerie wśród najmłodszych i ich rodziców. Dzieci stają się nerwowe, nie potrafią skupiać się na zadaniach, prace domowe przekraczają ich fizyczne zdolności, a wymogów jest coraz więcej. Kryteriom tym można jednak stawić czoła. Kluczem do sukcesu jest spokój ducha i umiejętność skupienia się.
Podczas zajęć „Nauka równowagi i koncentracji poprzez ćwiczenia gimnastyczne” dzieci z przedszkola oraz szkoły podstawowej w Hołubli (klasy: I, III, IV, V, VI, VII) miały okazję nauczyć się różnorodnych technik ruchowych, pomagających w utrzymaniu równowagi oraz zwiększających zdolność koncentracji. Pozycje oparte na stabilizacji ciała, aktywizacji półkul poprzez unoszenie i krzyżowanie naprzemiennych kończyn okazały się wyzwaniem zarówno dla maluszków, jak i uczniów starszych klas szkoły podstawowej. Szereg ćwiczeń rozwijających zdolność koncentracji (pozycje balansujące na: nogach, dolnych odcinkach kręgosłupa, rękach; pozycje z dociskaniem pięt oraz wymuszaniem koncentracji zmysłów wzroku i słuchu), a także wyciszających i relaksujących (oddychanie chłodzące i rozgrzewające, oddychanie naprzemienne nosem, stanie na głowie) wzbudził w młodych adeptach wiele emocji i wywołał drugie tyle wniosków: że nad równowagą oraz koncentracją trzeba i warto pracować, bo bez nich ani rusz (czy na nogach, czy na rękach, czy choćby na głowie).