Sty 07,2020

Balans między nauką a zabawą dla dzieci: Dlaczego zabawa jest tak istotna?

Wszyscy jesteśmy świadomi znaczenia, jakie dla dorosłych ma balans między pracą a życiem prywatnym, ale co z dziećmi i ich balansem pomiędzy nauką a zabawą? Czy istnieje coś takiego jak zbyt dużo zabawy dla 5-latka? Liczne badania dowodzą, że w dzisiejszych czasach dzieci spędzają coraz mniej czasu bawiąc się i trend ten utrzymuje się od dekad. To nie najlepsze wieści dla rodziców, ponieważ zabawa to kluczowy element w życiu dzieci – w ten sposób uczą się i poznają świat. Gry stymulują dziecięcą kreatywność, polepszają pamięć i pomagają radzić sobie ze stresem. Brak czynności związanych z zabawą może natomiast prowadzić do licznych problemów psychologicznych, takich jak wzmożony poziom stresu i depresja.

Zgodnie z raportem dr. Davida Whitebreada z University of Cambridge pt. „Znaczenie Zabawy” istnieje pięć różnych typów zabaw, z których wszystkie powinny być wdrażane w życie dziecka po to, aby zapewnić zdrowy rozwój jego mózgu i ciała.

  • Zabawa fizyczna

Bieganie, gra w piłkę, skakanie – wszelkiego typu zabawy, które uwzględniają ruch fizyczny, są istotne w budowaniu zarówno siły dziecka, jak i jego umiejętności społecznych.

  • Zabawa z przedmiotami

Ten typ zabawy jest ważny w celu rozwijania umiejętności sensorycznych i motorycznych. Zabawa lalkami, maskotkami, klockami LEGO lub czasami nawet przypadkowymi obiektami, takimi jak pomarańcze czy skarpetki, pomaga dzieciom poznawać świat w ich własny, unikalny sposób.

  • Zabawa symboliczna

Na zabawę symboliczną składają się różne formy aktywności wizualnych (np. rysowanie i tworzenie kolaży), muzyka, a nawet zabawy językowe. Nic dziwnego, że ten typ zabawy ma bezpośredni wpływ na sukces dzieci w kwestiach edukacji. Różnego typu gry językowe, na przykład, polepszają u dziecka wczesne umiejętności czytania i pisania.

  • Zabawa „w udawanie”

Różnego rodzaju gry opierające się na założeniach, począwszy od „Ja będę nauczycielem, a ty uczniem”, do „Dzisiaj Dom jest Księżycowym Królestwem” rozwijają dziecięcą wyobraźnię i dedukcyjne rozumowanie.

  • Zabawa z zasadami

Podczas zabaw, w których trzeba przestrzegać pewnych zasad (nawet jeśli są one bardzo proste), dzieci uczą się jak pomagać sobie nawzajem, czekać na swoją kolej oraz nabywają wielu innych umiejętności społecznych.

Jesteśmy w pełni świadomi tego, że w dzisiejszych czasach dzieci nie bawią się na dworze tak często, jak miało to miejsce kilka dekad temu, ale to nie jedyny problem. Badanie przeprowadzone przez The Genius of Play wykazało bowiem, że prawie 70 procent dzieci w wieku 5-8 nie spędza rekomendowanej ilości czasu na zabawę „w udawanie”, która jest niezwykle istotna w kwestii rozwoju emocjonalnego.

Ważne jest również, aby uświadomić sobie, że zabawa nie powinna być ograniczona do kilku godzin dziennie, gdy dzieci idą na plac zabaw w czasie przerwy lub gdy odbywają się inne zabawy grupowe. Nauka również może stać się pewnego rodzaju zabawą. Małe dzieci mogą uczyć się matematyki przy użyciu zabawek i uczyć się pisać, grając w zabawne gry językowe.

„Zabawa nie jest konkretną czynnością, lecz podejściem do nauki; angażującym, radosnym i ciekawym sposobem poznawania świata” – sugeruje dr Tamis-LeMonda i, szczerze mówiąc, nie dało się tego lepiej ująć. Kluczem do osiągnięcia balansu pomiędzy nauką a zabawą u dzieci jest to, że nauka i zabawa powinny się przeplatać tak bardzo, jak to możliwe. To niezwykle ważne, aby wprowadzić zabawy zarówno w szkołach dzieci, jak i w ich domach. Wszystkie czynności, w tym te nudne (na przykład sprzątanie czy – co gorsza – mycie zębów) mogą być urozmaicone przy odrobinie wysiłku ze strony rodziców i nauczycieli. Pomóżmy dzieciom dobrze się bawić a, kto wie, może sami również znajdziemy w tych czynnościach odrobinę przyjemności? Jakby nie było, dorośli też lubią czasem pograć w „kółko i krzyżyk”.

Lada/ tłumaczenie – Konrad